Bloggen

Se de seneste nyheder her

Maksimal motion med en Airtrack

Er du under 20 og kan du lige sport og aktiv træning, så var en Airtrack måske værd at overveje? Træning med en Airtrack er en super form for træning. Se blot hvad Melanie en ung Airtrack bruger skriver her på hendes notat – Melanies info om Airtracks.
De iagttagelser hun har om brugen af sin Airtrack er helt korrekt, det er nemlig en super form for træning. En træning som både styrker alle dine muskler, men også din koordination og kondition. En meget intense form for HIT træning, hvilket jo står for High Intensity Training, hvilket er meget passende om Airtrack træning. Men lad os starte med at se på hvad en Air track faktisk er for noget.

Læs også: Airtrack som fitness træning

Hvad er en Airtrack?

Airtracks er i bund og grund et gymnastikredskab. En ganske almindelig gymnastikmåtte som blot er fyldt med luft i stedet for skumgummi. Denne forskel gør at den fylder mindre når den er pakket sammen, men endnu vigtigere, det gør at gymnastikmåtten får den elastiske effekt vi kender fra f.eks. trampoliner, dog i langt mindre skala. Men jo tykkere en Airtrack er, og jo mere luft der dermed kan være i den, jo mere af et boost får du når du springer på den.
På en god Airtrack kan du nemt få en 25-35% ekstra kraft på dine spring, hvilket gør du kan lave endnu vildere serier af spring end normalt, eller det kan være en god hjælp til at lære nye spring på, som du ellers ikke ville være i stand til at udføre uden denne hjælp.
Airtracks fås i mange forskellige længder og højder. Men typisk benytter de fleste en Air track på 3-4 meter i længden, og 10 cm i højden. De lidt bedre gymnastik eller sportsfolk bruger en lidt tykkede og lidt længere model. Men du kommer rigtig langt med en 4 meter model.
Fordelen ved de længere modeller er at du kan lave længere spring serier på den, og nå at komme mere op i fart til at lave de vildeste spring. Fordelen ved de korte modeller (Jeg mener du kan få dem helt ned til 2.4 meter), er at du i mange tilfælde så også kan bruge Airtracken inden for når det ikke er vejr til at være ude i haven. Her kan du så ikke træne de store spring serier, men i stedet øve eller lære enkeltstående spring, hvilket også kan være meget fint.

Hvorfor Airtrack træning er så god en træningsform

Der er flere fordele ved at træne på Airtracks i forhold til mange andre typer af træning. Løber du f.eks. en tur på en halv time styrker du din kondition, og musklerne i dine ben. Du forbrænder omkring 300 kcal på sådan en tur. Træner du en halv time på din Airtrack Trainer, så forbrænder du omkring 600 kcal, styrker samtlige muskler i kroppen og forbedre både din kondition og maksimalt ilt optag. Derudover træner du også kroppens smidighed når du benytter Airtracken. Dermed er en halv times træning på en Air track, en betydelig mere effektiv form for træning end mange andre træningstyper. Og netop også en af grundene til at vi her på Your Health er så begejstret for denne type træning.
Ulempen er dog, er den ikke er for alle. Dyrker du ikke i forvejen gymnastik, cheerleading, parkour eller kampsport vil det gå lang tid inden du er dygtig nok til at få nok ud af din Airtrack træning. Er du oppe i alderen som mig, så er kroppen med stor sandsynlighed ikke længere helt smidig og fleksible nok til at du vil kunne udføre de vilde spring kombination man ofte ser på Airtracken, og så vil du heller ikke få nok ud af den.
Så det er desværre en ret begrænset mængde den type træning henvender sig til. Men falder du inden for denne kategori, så er det uden tvivl en af de bedste motions former du kan udføre, og samtidig en af de sjoveste.

Airtrack Flipz - træning med din Air track