Bloggen

Se de seneste nyheder her

Airtrack og fitness

Fitness og AirtracksEn ny sjov og effektive type af fitness træning er Airtracks. Lige nu er det en rigtig hurtig voksende sport her i Danmark, og flere og flere vælger at prøve kræfter med en Airtrack som del af deres fitness eller gymnastik træning.
Mange vil nok betragte en Airtrack som en blanding af en trampolin og en gymnastikmåtte, hvor du får lidt fra begge dele. Du har en blød gymnastikmåtte som ikke gør ondt at lande på, skulle du fejle i et spring, og du får lidt af den elastiske effekt du kender fra trampoliner.
Denne spændende kombination gør at du har langt lettere ved at udføre forskellige typer af spring, f.eks inden for kampsport, cheerleading eller gymnastik. Men også inden for show fitness er en Airtrack ekstrem brugbar. Mange vælger nemlig at kombinere deres fitness træning med forskellige typer af spring i stil med dem vi kender fra springgymnastik.

Læs mere om Airtracks og Trampoliner til hjemmebrug

Airtrack og sund træning

Høj intensitets træning er effektiv for hjerte og kredsløb, og noget af det mest intensive du kan træne er faktisk Airtrack træning. De spring og spring kombinationer du udfører på en Airtrack kræver høj eksplosiv kraft, hvilket er med til at få pulsen godt op. Det styrker både muskler og kredsløb og er dermed en rigtig god og sund form for træning.
Ikke alene er Airtrack træning en sund form for træning, men det er også en rigtig sjov type fitness træning. Både for dig som bruger Airtracken men også for dem som ser på. De ekstra muligheder en Airtrack giver, gør at det bliver noget mere sjovt at se på, end hvis det foregik på en almindelige gymnastik måtte. Det er en af de ting som gør at denne sport er så populær i disse dage.

Læs mere om Hvorfor du bør bruge en Airtrack gymnastikmåtte

Airtrack og kost

Dyrker du Airtrack træning så er kost en vigtig ting. En sund og nærende morgen mad som f.eks. Chia grød til at starte dagen på kunne være et oplagt valg. Lidt hurtige kulhydrater fra en sportsdrink inden træningen og nogle proteiner fra en proteinshake efter træningen og du er ret godt dækket ind.
Når man træner fitness eller Airtracks, så er det vigtigt at man ikke har alt for meget ekstra vægt, da det begrænser de spring man kan lave. Derfor er kosten en rigtig vigtig del når man dyrker denne slags træning.

Køb din næste Airtrack hos Gymplay

Hvilken Airtrack skal du vælge?

Vi du selv i gang med Airtracks, er det ret nemt da der findes flere modeller som er ideelle til hjemmet eller til haven. F.eks til de mindre børn er en Airtrack Mini en god Air Track at starte ud med. Den er typisk på 2 til 3 meter i længden og passer fint ind i de fleste hjem. Er det til de lidt ældre sportsfolk eller mere øvede så er en H10 eller H15 Airtrack til haven et godt bud på en god og sjov Air Track. Den fås i 3-6 meter hvilket er rigeligt til de fleste med mindre du dyrker fitness eller gymnastik på et meget højt plan. Her vil en tykkere model som en H15 så være et lidt mere oplagt valg.

Overdriv ikke din træning

Noget som mange gør forkert når de træner høj intensiv træning er at de overdriver mængden af træning eller den tid de træner. HIT træning er hårdt for kroppen og selvom man spiser korrekte og får kosttilskud som proteinpulver, kreatin, chiafrø, hørfrø og hvad du ellers kan købe af tilskud, så er der stadig alt for mange som simpelthen træner for meget. Enten i form af for lange træningspas eller hyppigheden af træningen. For mange vil de få mere ud af lidt mindre træning, så kroppen har tid til at restituere ordenligt og genopbygge musklerne så de er helt klar til næste træning. Dette er noget man alt for ofte ser inden for især fitness og bodybuilding.

Hvad enten du dyrker fitness, Airtracks, Gymnastik eller anden sport, så er det vigtigt at du træner rigtigt, spiser korrekt og ikke mindst hviler dig nok.

Airtrack kit i sort fra Danske Gymplay