Bloggen

Se de seneste nyheder her

10 ting du skal vide om chiafrø

Chiafrø hører under betegnelsen “supermad”, hvilket dækker over en lang række ekstra sunde fødevarer, som har et højt indhold af vigtige vitaminer og mineraler. Desværre er vi blevet lidt for gode til at bruger dette udtryk om lidt for mange ting.
Men umiddelbart kunne det være en god grund til at overveje chia frø, ikke alene kan de smage godt, hvis tilberedt korrekt, og for det andet har de faktisk et rigtigt højt indhold af fiber, vitaminer, proteiner og meget andet godt for kroppen. Så i dag kommer lidt fakta om chiafrø, lad os se på 13 ting som kunne være interessante om disse frø.

Chia frø - det næringsrige frø fra mexico som betegnes som supermad

1. Chiafrø har et højt nærings indhold

I forhold til størrelsen på chiafrøet, har de et abnormt højt indhold af vigtige nærings stoffer som protein, essentielle fedtsyrer, kostfibre. Masser af vigtige mineraler som calcium, magnesium, fosfor og jern.

Læs også: Basisviden om chia frø

2. De har et højt fiber indhold

Med et højt fiber indhold er de med til at holde gang i tarmene, og samtidig give dig en god mæthedsfornemmelse. Omkring 20% af de fiber som er i chiafrøet er opløseligt, så et dagligt indtag af chiafrø kan være med til at fremme et sundt fordøjelsessystem.

3. Chiafrøet kan absorbere en masse vand

Chiafrø absorbere masser af væske, hvilket får dem til at svulme op, og dermed give en større mæthedsfornemmelse. Så selv en relativ lille potion chia frø, mætter mere end man lige regner med.

4. Chiafrø har en sjov tekstur

Frøene minder en del om valmuefrø, ikke noget specielt her. Men tilføj vand og du har pludseligt noget helt andet. Den nye tekstur på frøet minder bestemt ikke om noget behageligt og spiseligt, nogle sammenligner det faktisk rent ud med snot.

5. Chia frø kommer i forskellige farver

Nogle af frøene er sorte, andre er hvide, mens andre igen er lidt mere grå i det. Farven afhænger ikke af hvor moden frøet er.

6. Du kan få chia i forskellige former

Enten som hele frø, som pulver/mel eller som ren chia olie. Alle 3 former kan ofte købes i online butikker eller den lokale helsebiks.

7. Du kan plante dem

Planter du frøet et varmt og tørt sted, så er der en god chance for at det vokser op og bliver til en chia plante. Du kan dog i nogle tilfælde risikere at de frø du har købt, er behandlet med stråling, hvilket gør at det ikke vokser noget op. Køber du økologiske chiafrø, burde dette ikke være et problem.

8. De er fremragende til en low carb morgenmad

I stedet for den traditionelle havregryn, kan du blandet en 1/4 chiafrø med 3/4 mælk, mandelmælk eller kokosmælk, og stille det i køleskabet natten over. Om morgen har så en lækker chiagryn som er både nærende og velsmagende. Tilsæt evt. lidt frisk frugt dertil og det smager rigtigt godt.

9. De er temmelig dyre

Disse superfrø er som regel ikke helt billige, men kan nemt komme til at betale omkring 100 kroner for en pakke chiafrø. Så har man et stramt mad budget, er chiafrø måske ikke den bedste løsning. Dog er prisen faldende i takt med at de bliver mere og mere populært, og flere butikker begynde at importerer dem.

10. Chia frø har et højt omega-3 indhold

Er man ikke så meget til fisk, kan det ofte være svært at få dækket sit behov for essentielle fedtsyrer som omega-3. Her kan både hørfrø og chiafrø være et godt alternativ. Vores krop har dog lidt sværere at optage omega-3 fra disse frø frem for fisk, så fisk vil dog stadig være den bedste kilde til omega fedtsyrer.

Nu skulle du gerne være blevet lidt klogere på dette superfrø, og måske give dig lyst til selv at blive en smule sundere ved at benytte chiafrø som en del af din kost. De kan købes i butikker som med24.dk, nogle gange i de større supermarkeder eller i helsebutikker.